KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Tuesday, February 2, 2016

Mishary Newborn

Assalamualaikum.

Entry ini bertujuan untuk merakam setiap perkembangan Mishary sebagai rujukan untuk next baby nanti. Amboi.


Bagi yang tak suka aku bercerita mengenai anak, sila unfollow.ekekeke


Selepas SD Card handphone aku rosak haritu, terus aku rasa mahu cari alternatif lain untuk simpan gambar2 mishary. Huhu. Sedih mak tau, hampir separuh gambar mishary yang baru lahir lenyap. Menangis mak T_T.

Seperti yang pernah aku cerita dientry lain, mishary lahir cukup bulan cuma awal 3 minggu @ 37w1d atas sebab2 yang tak boleh nak elak. Aku dipaksa bersalin @ induce disebabkan air ketuban kering dan suspect bayi IUGR. Huhuhu

Alhamdulillah selepas 8 jam menahan contraction dan bersilat di labour room, Mishary lahir dengan berat 2.2kg pada jam 7.16 petang di Hari Raya Aidilfitri 1 Syawal 1436H 17/07/2014. 

Hihi



Beberapa jam selepas dilahirkan. Muka merah lagi. Hihi.
Masuk labour room 10 pagi, keluar labour room 11 mlm. Huhu. Muka pukul 11 malam. hihihihi.


Ni pun gabar beberapa jam selepas dilahirkan. :p


Hari ke 2.

Selepas 2 hari lahir, Mishary mula kuning. Misi datang ke rumah suruh bawak pergi ke klinik kesihatan untuk ambil bacaan darah. Tapi aku degil, tak bawak mishary cek darah. Cuma aku mandikan dia dengan air herba beli di toko cina. Malangnya, kulitnya makin kuning.


Hari ke-3 , Aku decide untuk pergi ke hospital (klinik kesihatan masih belum beroperasi sebab cuti raya) untuk ambil bacaan darah. Kat hospital, misi ambil darah kat tapak tangan. Allahurabi, rabak hati aku bila dengar Mishary nangis kesakitan. Kita yang dewasa ni pun bila kena cucuk ambil darah pun terasa sakitnya apatah lagi bayi yang baru berumur 3 hari! Keputusan darah masa tu 126. (Normal 75 ke bawah).

Kesan cucuk jarum kat tapak jelas kelihatan :'(
Sakitnya kena cucuk Mama!!


Kali ni mak mandikan Mishary dengan daun inai pulak.





Hari ke-4. Kulitnya makin kuning masuk ke dalam mata. Aku mulai bimbang. Sebab nak elak kena cucuk kat tangan lagi, aku bawa cek darah ke klinik panchor. Bacaan di klinik panchor 212. Mulai menaik. Doktor suggest untuk sewa lampu. Jadi kami sewa lampu 2 jam. Rm30/ jam.



Nangis-nangis mishary tak mau duduk dalam tu. Ada video aku ambil tapi dah hilang gara2 sd card rosak.sobs T_T



Hari ke-5. Kuning makin naik (tengok guna mata kasar-kuning telah sampai ke bahagian dada, tapak kaki). Misi yang datang ke rumah marah-marah. Suruh pergi hospital segera.


Kalini aku akur. (Sebenarnya dah lama nak pergi, tapi orang sekeliling asyik cakap takde ape nampak okey,tak perlu pergi dll). Masa ni aku dah rasa sebak sebab tak boleh tegas dengan keputusan sendiri. Kenapa aku perlu dengar pandangan orang lain sedangkan tu anak aku. AKU BERHAK BUAT KEPUTUSAN UNTUK ANAK AKU. BUKAN ORANG LAIN. 
OK, KALINI AKU MENYESAL DENGAR CAKAP ORANG.

T_T


Tahu tak bacaan darah berapa? 360!!!! Aku terkejut. Sumpah terkejut. Misi di klinik kesihatan terus call ambulans datang ambil baby aku untuk warded. Serious aku sedih. Aku rasa gagal jadi ibu. Kerana dengar pendapat orang lain aku korbankan anak aku sendiri.  

Suasana dalam wad baby. Berat hati untuk tinggalkan Mishary :'(

Mishary dalam wad baby. Mishary terpaksa di letakkan dalam kelambu khas.


Masa ni aku demam teruk. Mungkin bentan orang cakap. (Masuk angin sebab tak proper berpantang). Mengigil2 badan aku. Aku tak mampu berjalan. Sambil riba baby aku disorong guna kerusi roda. Selepas selesai urusan letak baby kat wad, aku pun cari2 bed kosong supaya aku boleh bermalam dengan baby. Rezeki aku ada. (Siapa cepat dia dapat untuk book katil utk ibu). Tetapi aku demam, misi tak izinkan aku bermalam. Aku pulang dengan hati yang berat. Masa ni emosi aku rapuh bak debu. Huhuhu.sepanjang perjalanan pulang aku menangis sebab terpaksa tinggalkan baby sorang2 dalam wad. Namun husben cuba pujuk, katanya ni masa untuk aku berehat. Dah 5 malam aku tak tido, mungkin Tuhan nak bagi aku sedikit ruang untuk berehat. Sedikit rasa terpujuk, aku tido cium bantal anak.huhu


Hari ke-6. Aku gagahkan pergi melawat baby. Aku kena kuat untuk baby. Demam sedikit kebah cuma aku tak boleh berjalan laju lagi. Sampai je kat wad aku df (direct feeding) anak. Ya Allah, perasaan aku tersentuh bila Mishary pegang tangan aku tak bagi lepas. Gapai tudung aku gengam erat. Seperti dia mengerti aku tinggalkan dia semalam. Aku rasa bersalah. Aku janji takkan tinggalkan dia lagi. Bayi sekecil tu boleh paham perasaan ditinggalkan. Kesian sangat. Aku menangis masa ni.tersentuh bila baby seakan memerlukan aku disisinya T_T


Sekali lagi rezeki aku bila ada katil kosong untuk aku bermalam. Sampai je kat katil, orang sebelah tegur. Katanya anak aku semalam nanges tak berhenti. Takde orang tengok pun. Allah. Sebak. Rasa bersalah. Maafkan mama. Aku nekad takkan tinggalkan baby sorang2 lagi. :'(


Doktor bagitahu kalau bacaan darah semakin naik mencecah 400++ prosedur tukar darah baby terpaksa dilakukan. Ini untuk mengelakkan hati baby rosak disebabkan bilurubin yang terlampau banyak tak larut dalam darah bayi. Aku berdoa sungguh2 supaya bacaan bilirubin dlm  darah baby turun.


Hari ke-7. Bacaan darah mula menurun. Tak ingat berapa. Masa ni aku pulak bermasalah sembelit. Haha. Aku amat2 bersyukur punyai suami yang melayan kerenah aku. Punya la sorong aku dengan kerusi roda cari tandas yang aku nak (kahkah.sebab tandas dalam wad aku tak nak guna, teruk ya robbi).


Rutin aku makan, tengok anak tido. Hoh.Nyaman. kiki

Hari ke-8. Misi bawak baby ke katil aku. Yes, dah boleh room in bersama baby sebab bacaan darah baby makin menurun. Hehe. Petang tu pulak, doktor kata aku boleh discaj esok.yahooo.

Masa ni dah boleh room in sekali ngan baby. Kelambu khas dah buang. Sebelah tu katil aku attach katil baby.

Mishary bukak spek x-men.hihi sebab nak menyusu lepastu terlentok di katil aku.

Hari ke-9. Siap-siapkan baby tunggu surat doktor. Dan selepas hari tu setiap hari aku masih terpaksa ulang alik ke klinik cek bacaan darah baby.

Bersiap untuk pulang. Yeay!!

Mishary disahkan kena prolong jaundice. Mungkin disebabkan aku dan suami berdarah O+ dan berat badan 2kg++ potensi jaundice tinggi. Mungkin juga disebabkan oleh susu badan. Namun ianya tidaklah bahaya. Selepas habis pantang baru mishary fully recover.

Masih belum hilang kuningnya. Huhu


 Berbeza dengan anak2 buah aku yang lain jaundice cuma seminggu saja tak perlu warded. Maklumla anak depa semua semangat2.kihkih



Dalam tempoh sebulan tu macam2 aku cuba untuk turunkan kuning nya. Antaranya :-

1) Mandikan dengan air herba di toko cina
2) Mandikan air daun inai
3) Mandikan air teh
4) Mandikan air daun kucai (dalam banyak2 aku rasa ni plg berkesan)
5) Minum air anggur hitam
6) Minum air buah kundur.




Setakat ini saja, entry newborn dah jadi entry jaundice. Hahaha.


Takpe lah, dapat gak ilmu hilangkan jaundice anak kan. Kuikui.




Tq sebab baca ^-^


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...