KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Saturday, January 23, 2016

Disebalik nama-Mishary Miqdaam

Assalamualaikum.

Entry ni nak cerita bagaimana anak aku dapat namanya. Hehe.

Anak nama apa?

Nama anak saya Mishary Miqdaam.

Apa?Nama apa?Ulang lagi sekali. :p

Hihihi.

Itu dialog yang seringkali terjadi. Kekeke

Ramai orang tak setuju
Buat muka pelik
Tanya berkali-kali


Bila aku sebut nama anak. Haha

Ada jugak yang menyindir secara menusuk ke kalbu.kahkah

Ni nama orang melayu ke nama orang india
Berbelit lidah nak sebut
Awak ni mesti suka tengok crita kartun kan, nama anak pun macam watak kartun. Ekekeke


Mih nak terangkan asal usul nama beliau.

Pada mulanya aku nak namakan dengan nama lain. Nama yang dipilih adalah Muhammad Zhill Addeen yang bermaksud Yang Terpuji Payung Agama. Nama ni aku ambil dari nama anak orang lain kemudian dipendekkan. Dah sepakat laki bini nak nama ni. Masa tu lebih kurang 2 3 hari sebelum aku bersalin.

Maka aku pun tanya ustazah (kat fb) berkenaan nama ni. Tiba- tiba ustazah tak setuju dengan nama ni. Katanya lagi molek kalau saya namakan sendiri nama anak (tak ambil nama anak orang lain). Dan ustazah tak suka maksud "payung" (zhill) pada nama. Macam kita panggil anak dengan gelaran payung. (Bila panggil dengan panggilan zhill).

Contoh : 

zhill, zhill mari tolong mama.

Akan memberi maksud


Payung, payung mari tolong mama. :')


Haha, sedih kan. Kalau panggil Addeen plak.

Agama, Agama mari tolong mama.


Haila, macam tak sesuai kan.huhu


Sebab, nama tu kan satu doa :)


Kami pun sepakat untuk kansel saja nama tersebut sehinggalah bayi lahir. Masuk hari ke 7 aku masih tidak mempunyai sebarang nama dalam kepala ni. (Walaupun hari- hari google nama bayi lelaki). 

Masih, Tuhan belum memberikan hint.

Sehinggalah satu hari, suami memberi cadangan untuk menamakan dengan nama Imam dan Qari yang bernama Sheikh Mishary Rashid Alafasy.



Sheikh Mishary bin Rashid bin Gharib bin Muhammad Al-Afasy is a Kuwaiti preacher, imam quran reciter and nasheed artist.
Born: September 5, 1976, Kuwait
Education: Islamic University of Madinah.



Bila suami sebut nama Mishary tu, aku sendiri pun rasa nama tu pelik. Nama pompuan ke nama lelaki misha misha ni. Haha.

 Pada ketika itu aku tak tau lagi Mishary tu nama imam.kekeke.

Aku tak setuju! Tambahan pula bila aku ada terbaca ada orang komen(kat group fb) nama mishary orang gelar mi-kari. 

Terus aku rasa lawak dan tak mahu orang ejek nama anak aku dengan nama Mi-Kari!! Kahkah

Aku bantah! Lagipun aku rasa nama tu sangat panjang "Mishary Rashid Alafasy".

Aku pun gigih cari lagi dan tetiba dalam banyak2 nama dalam list aku ternampak perkataan MIQDAAM.

Dan aku rasa best. Haha.

Selalu aku jumpa nama MIQDAD. 
Anak kawan aku nama Miqdad, anak jiran depan umah aku pun nama Miqdad. 

Jadi, miqdad dah selalu orang guna. 
Tapi Miqdaam takde lagi yang guna.

Plan awal nak nama huruf S sebab nama bapaknya mula huruf S. 
Dan M sebab nama aku start huruf M.kekeke

Cari2 aku pun berkenan dengan nama Syareeq Miqdaam. Bagitau husben, dia pulak tak setuju dengan nama Syareeq. 

Katanya macam nama kartun Shreek. Haha.

Jadi kami amik kesimpulan ambil nama yang masing-masing berkenan.

Mishary- husben pilih
Miqdaam - aku pilih



Seadil dan sekata.hehehe.


Maka terhasillah nama Mishary Miqdaam


Nak letak Muhammad kat depan husben kata panjang sangat pulak nama sebab nama dia pun dah 2 patah.

Mishary dan Miqdaam adalah dari perkataan Arab yang memberi maksud ;-

MISHARY - AHLI IBADAT/YANG MEMPUNYAI PENAMPILAN YANG BAGUS DAN INDAH
MIQDAAM- YANG BERANI



:)


Bagitahu kat wasap family nama ni, abang aku pun forward msg ni :-

*******
Mishary Rashid al Afaasy termasuk salah seorang qari terbaik dunia. 
Miqdam pulak termasuk salah seorang sahabat Nabi saw.

Miqdaam selain meriwayatkan hadith dr Nabi saw, tengok dgn sapo  lagi hok dia berguru? dgn Khalid al Walid - digelar pedang Allah - sahabat Nabi saw hok menang dlm semua peperangan ( tak pernah kaloh), Muaz bin Jabal ( hok alim haram halal - sebar Islam sampai ko China), Abu Ayyub al Anshari - sahabat Nabi saw hok try tawan Constantinople. Sesuai dgn nama dia Miqdaam - tok guru dia org2 berani blako wei...😍😄..

******



Sekian.

1 comment:

  1. Mencari Penapis Air MURAH dan Berkualiti?

    Bio ULTRA ALKALINE pilihan Terbaik? Kenapa?
    1 - Harga jauh lebih Murah dr Jenama-jenama terkenal.
    2 - Kualiti Air setanding dgn Jenama antarabangsa.
    3 - Filter2 yg berkualiti (Made In KOREA) dan dapat Sijil HALAL JAKIM
    4 - Servis Berkala, ada Warranty & Design menarik
    5 - Pemasangan sepantas 1-2 Hari shj (Seluruh Semenanjung)

    HARGA bermula dr RM699

    KAMI juga menjual semua jenis filter penapis air (Semua Model Termasuk Coway, cuckoo, Jik soo, hijrah, elken dan lain2) RM250 utk 4 Filter TERMASUK POSTAGE

    http://penapis-air-bioultra.blogspot.com/

    Hubungi:
    0178895990 atau click http://bio.wasap.my

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...