KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Monday, March 1, 2010

.:Penilaian atau tanggapan:..

Bercakap tentang soal penilaian kita selalu membuat penilaian terhadap seseorang..tak kira lah siapa pun dia..budak kecil, org dewasa, org tua, kawan kita yang dah lama kita knal mahupun orang yang baru kita jumpa.atau org yang berada di stesen bas, atau di kedai kopi mak Leha atau pun org yang baru berlintas di hadapan kita.semuanya kita mbuat penilaian terhadap mereka secara kita sedar mahupun tidak.


Misalnya kita lihat sepasang kekasih yang nampak mesra di KFC contohnya.Makan bersuap-suap.bergelak tawa bergurau senda.kita mbuat penilaian mereka berada di ambang kebahagiaan. dan apabila terpandang seseorang yang bergaya dan kacak.mata memandang dan terus menghantar isyarat ke hati jatuh ke jantung dan terluah perkataan kacaknya di mulut..semua itu adalah penilaian yang kita buat tanpa sedar.


sama juga jika mahu membuat pilihan hati..kita menilai seseorang bukan sahaja apa yang nampak oleh mata.tetapi apa yang tak tercapai dek tangan.letaknya paling dalam.jauh di dalam diri.iaitu HATI.Setiap org mahu yang indah-indah saja..yang baik2. yang muluk2 sehingga tidak mahu sedikit pun sisi yang buruk.Demand org putih kata..Memilih yang sempurna ataupun yang terbaik utk kita..Kalut membuat penilaian terhadap setiap yang datang..kononnya dia ni begini dan begitu.kalau disuruh mencaci keburukan org memang laju.cakap tak benti2.dari pagi masuk tengahari sambung lagi petang dan terus ke malam kembali pula ke pagi.tak pernah habis kalu bercakap tentang ketidaksempurnaan org.ataupun kalau disuruh tulis alahai tak muat kertas nak tulih.maklumlah keburukan.semua org nampak.


kita menilai org sampai ke tahap itu.tapi sedarkah kita bahawa kita juga dinilai oleh org lain..bagaimana penilaian kita terhadap org itu kita tak tahu setakat mana penilaian org terhadap kita. Kita cakap org tu buruk tapi kita tak tahu bahawa org tu pun menilai bahawa kita lebih buruk dari dia.amacam?best tak rasa?aduh..kadang kala kita bukan mahu menilai tetapi bak org putih kata first impression comes without say hello.even not talking to him or her.what we see through the eyes reflect to our heart..itulah penilaian.



aku tak suka org menilai aku.tapi aku tak terkecuali dari dinilai dan menilai.kerana hidup ini penuh dengan pilihan.dan selalunya first impression bagi aku selalunya tidak tepat.tetapi first impressionlah yang memulakan segala detik hubungan komunikasi.setuju???kalau setuju angkat keyboard.ngehngeh~




P/S: aku selalu menilai tapi macam mana penilaian org terhadap aku eh??agak2 yang baik2 atau yang buruk??

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...