KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Wednesday, June 8, 2016

Papa dan kunyit Mishary :p

Assalamualaikum.

Hihi. Baru lepas blogwalking dan terbaca entry terbaru maria elena pasal perbezaan wanita dan lelaki masak. Haha. Pastu terus teringat sesuatu dan rasa nak tulis kat blog. Haha.

Ok ni cerita pasal lelaki handle sesuatu benda. Tapi bukan nak cerita pasal masak sebab laki ku non hadoooo tak pernah masak dan tak reti pun. Bahahaha. Sahkan nak masak untuk aku or family, buat air segelas pun tak pernah wujud. Ekeke. Eh terkutuk plak. Haha

Ceritanya begini, Mishary selsema duk bersin peh peh. Memang kebiasaan aku kalau selsema je mesti kena letak kunyit atas hidung. Natural remedi kata koo..huhu. Dan alhamdulillah cara ni sangat2 berkesan pada Mishary. Biasanya sekali letak je dah ok. Daripada duk guna spray hidung berminggu2 tak berkesan pun -_-

Masa tu dah nak magrib, Mishary merengek mintak susu. Memang waktu tu adalah waktu tidur Mishary. So aku minta tolong husben pergi amik kunyit kat luar rumah dalam pasu. Memang kunyit ada duk tanam selalu. :)

Datanglah husben dengan kunyitnya. Mula2 aku gelak. Adeh amik kunyit sebesar duit 5 sen pastu hiris nipissss senipis kertas macam nak singgang ikan.haha.

Aku cakap nak letak camne kat hidung anak ni secoet macam ni.  kita nak air kunyit tu letak kat hidung. Kena pecahkan kunyit ni.

Pastu berlalu lah dia ke dapur ketung ketang tumbuk kunyit sebesar dan senipis duit 5 sen pakai lesung batu. Haha. Maka hancur leburlah kunyit tu boleh buat goreng ikan. Hahaha.

Dia datang pada aku dengan kunyit berada dalam tapak tangannya. Haha. Adeh lawak plak. Aku cakaple udah nape tak buh dalam pinggan ke piring ke dalam tapak tangan gak diletak. Habis kuning tangannya.huhuhu.

Tapi masa tu aku naik angin haha tak cakap sopan santun lemah lembut la. Terkeluarlah perkataan hishh tak boleh harap awak ni (sekarang rasa nyesal :p). Maka dengan muka sedih dia pun cakap mana nak tau tak pernah buat,tak pernah tengok awak buat. Kalau saya suruh awak cabut tayar kereta boleh tak. Tak reti jugak. Haha. Ok dia samakan apa yang dia boleh buat ngan yang aku tak boleh buat.

Berbalik pada kunyit tadi, bila dia letak kat tapak tangan air kunyit tu kan meresap ke tapak tangan dia la. Bila sapu kat hidung Mishary tak banyak yang tinggal. Wuhuuu.

Aku start membebel potpetpotpet. Haha. Sian plak bila ingat balik. Sepatutnya aku ucap tima kasih sebab tolong amikkan kunyit, siap tumbuk bagai untuk ubatkan anak. Ni aku membebel plak. Nasib le dapat bini angin pasang macam ni. Haha.

Aku tahu dia tak reti nak handle semua benda, sama jugak mcm aku. Dia tak reti bab2 house chores dll sama mcm aku totally zero pasal kereta enjin dll. Tapi at least dia ada effort nak tolong aku. Huhu. Ok, mata aku buta tak nampak effort dia. Sebab aku asyik kondem! Bukan nak bersyukur.

Astagfirullah. Ok insafff.

Aku nampak apa yang dia tak buat. Tapi yang dia buat aku tutup mata. Mesin basuh rosak dia baiki aku tutup mata. Extension plug rosak nak caj tepon pun xboleh dia baiki aku buat tak nampak. Kereta aku aircond tak rasa sejuk dia tolong bawak g servis aku buat senyap. Lampu bilik air tiba2 tak menyala dia gigih angkut tangga dari stor nak panjat baiki aku buat tak tahu. Tapi,

Bila dia tak tolong aku basuh baju.
Bila dia tak tolong sapu rumah.
Bila dia tak tolong aku masak.
Bila dia tak tolong aku sidai baju.

Ok yang tu aku nampak. Haha. Yang tu boleh pulak aku cakap dia langsung tak tolong aku buat apa2 kat rumah. Haha. Ok now aku nampak. Aku tak patut macam tu. Haihh.

Sepatutnya aku kena lebih bersyukur. Huhu

Allah. Terus insaf. Dari nak tulis pasal husben tak reti nak handle dengan 'ubat kunyit hidung mishary' terus realize betapa dia sebenarnya banyak tolong aku!haha

Ada hikmahnya aku up post harini. Blerghh!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...