KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Tuesday, January 19, 2016

Makanan solid pertama Mishary

Assalamualaikum.

Mishary dah 6 bulan pada 17.7.2016.
Dah boleh bagi solid food dah.
Dia pun kalau nampak kita makan, cepat2 menjerit hulur tangan nak makan juga.

Makanan pertama yang aku bagi pada dia adalah puree kurma. 
Amboi,makan laju. Tak sempat aku sua dia dah nganga mulut. Kikiki
Lambat suap jerit nanges-nanges.
Tangan tu kalut nak pegang sudu juga :')

Cara nak buat puree kurma tu senang aje. Aku tak stim pun kurma tu sebab memang aku sengaja beli kurma yang lembik tu brand mehns ke ape.huhu.

Kurma tu bilas dengan air masak, buang kulit dan biji. Masukkan dalam mangkuk, masukkan air panas sikit,air mineral sikit bagi suam-suam. Pastu lenyek guna sudu.
Aku guna penapis juga nak asingkan serat kurma tu. Aku tak bagi serat sebab baby baru 6 bulan, masih perlukan makanan cair. Lagipun puree ni bukan untuk kenyangkan baby, tapi untuk bagi dia belajar merasa jer dulu. Sebelum ni memang aku fully breastfeeding baby. Tak campur susu formula, tak bagi minum air masak. Sepenuhnya susu badan. Jadi kurma ni makanan kedua lah mishary rasa. Kekeke


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...