KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Tuesday, December 29, 2015

Perangai anak diwarisi perangai ibu

Assalamualaikum.


Masa aku pregnantkan Mishary, ada seorang kakak ni cakap jangan suka nangis, nanti anak akan jadi suka nangis jugak. Sebab perangai ibunya akan menurun ke anak. 
Tak kisahlah, nangis ke, marah ke. Perangai tu akan menurun.

Masa tu aku tak percaya pun kata-katanya. Haha
Aku pikir tak logik, tak patut menurun. 
Kan 2 individu yang berbeza.

Tapi sekarang, hambiikkk rasakannn.
Rasakannnn lah penangan Mishary ke atas kehidupan aku. Kahkah

Memang masa mengandungkan dia dulu, aku ni berhati tisu.
Sikit-sikit sebak nak nangis.
Tak dapat kerja nangis, penat balik kerja nangis.Tak dapat makanan yang teringin nak makan nangis.
Sampai ada satu masa aku fikir, husben tak sayang aku sebab tak bawak pergi makan kat tempat aku nak makan. Huwaaaa.

Banyak sebab lah aku boleh nangis.
Tengok cerita sedih pun nangis.
Sungguh drama air mata +_+

Dan sekarang perangai tu telah jangkit kepada Mishary.
Kalau weekend memang dia duk melekap je dengan aku 24jam.
Nak letak kat bawah nangis. Nak tinggal pergi toilet nangis. Memang langsung tak boleh nak berenggang.
Solat pun kadang terkocoh-kocoh sebab budak tu melalak minta didukung.
Ibarat kata nak aku depan mata dia je. Hilang kejap mengamuk!
 -_____________-

Dalam sehari tu tak pernah sekalipun berlalu tanpa dia menangis.Hahaha

Masa aku bujang dulu, abang aku cakap baby ni mudah je nak jaga.
Baby akan menangis kalau ada 3 benda ni aje.

1) Lapar
2) Lampin basah/berak
3)Sakit/Kembung perut

Masa tu aku rasa giler senang nak jaga baby. Haha.
Abang aku masa tu pun belum kahwin lagi.
Jadi aku tak tahu dia buat kesimpulan tu bersandar atas apa.
Mungkin hanyalah pemerhatian dia semata-mata.
Bila dia tengok anak kakak aku menangis tak henti, asyik-asyik merengek saja dia pun rasa peliklah kenapa budak tu macam tu dan keluarlah 3 kesimpulan di atas yang mana abang aku ketika tu konon nak cakap kakak aku ni tak reti nak jaga anak. Kahkahkah. Sebab baginya jaga baby ni hanya perlu make sure 3 benda atas tu settle ja.

Pada ketika itu aku sungguh2 menyokong teori abang aku tu. Hahaha

Tapi, bila dah dapat Mishary ni, terus terang aku cakap teori tu langsung tak boleh diguna pakai.
Krikk krikk krikk

Sebabnya peel Mishary ni nakkan perhatian selalu. Aku tak tahulah anak orang lain macam ni ke tidak. Mishary tidur pun nak kena dodoi2 dukung tepuk baru dia nak pejam mata.
Asyik nak beriba tak boleh letak kat tilam.
Padahal masa dalam pantang bukan beriba dia pun.
Teori selalu riba baby masa dalam pantang akan buat anak selalu nak beriba guna tak boleh diterima pakai. Kihkih
Sebab sebolehnya masa pantang haritu aku nak Mishary berdikari.
Tapi bila habis pantang je hmmmm -___________-

Aku selalu tanya husben, kenapalah anak kita ni manja sangat. Anak orang lain ok je main sorang-sorang. Huhu.
Sekali husben aku jawap lebih baikla dia manja macam tu daripada Tuhan uji kita dengan bagi dia sakit ke. Sepatutnya bersyukur anak kita sihat.

Terus aku tutup mulut. Kuikui.

Seriusly,  pada pandangan aku jadi mak adalah tersangatlah penat. Hahahaha.
Dan jaga Mishary adalah teramatlah payah.
Kalau takde husben disisi aku rasa mau jadi bengong aku nih. Hahaha


Anak nangis, mak pun turut nangis sama.
Huwaaaaa..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...