KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Monday, December 23, 2013

Penyakit Misteri

Assalamualaikum.


Sebelum menulis entry ini aku berfikir panjang.
Mahu tulis ke tidak.
Kalau dah terpublish kat sini maknanya aku buat keputusan untuk share dengan korang lah.Hee
Entry ini macam mistik sikit.
Kalau takut jangan baca tau :)


Sebenarnya sejak dua bulan yang lalu, 
aku serta beberapa ahli keluarga telah jatuh sakit.
Penyakit misteri barangkali.

Nak cakap serius sangat tu taklah tapi yang hairan semua orang yang ada kat rumah tu kena.
Mula-mula terkena kakak aku sehari selepas majlis pertunangan aku.
Kakak sakit perut yang teramat sangat sampai menangis guling-guling. Hamboi :p
Masa tu dia pregnant.
Ingat salah makan atau apa.
Kotla tereffect pada baby juga kalau sakit macam tu sekali.
Pergi hospital doctor cuma kasi air garam tu aje.(apentah namanya) :D

Lepas makan ubat tak hilang sakit.
Pergi berurut dengan bidan.
Bidan tu kata ada 'benda' tegur.
Dia berubat pakai batu sungai letak dalam air pastu minum air tu.

Alhamdulillah atas izin Allah, sembuh.

Tak tahulah nak percaya ke tidok.Haha
Takpe lah asal semuanya ok.
Buatla nak buat apa pun asal sakit tu hilang.
Percaya atau tidak lain cerita.

Lepas tu, beberapa hari kemudian 
kakak aku yang lain pula tiba-tiba diserang gatal-gatal satu badan.
Gatal sampai muka bengkak-bengkak.
Seriusly aku tengok muka dia membengkak 
Habis gatal sampai dalam rambut pun gatal.

Dah macam kera aku tengok duk garu-garu.Haha.
Kesian pula,
Aku hantar pergi klinik doktor kata mungkin alergik.

Kemudian, aku pula start gatal satu badan.
Baru aku tahu rasanya macam mana.
Gatal yang bila kau garu masih rasa gatal lg (gatal tak hilang) sampai rasa nak korek je isi tu bagi keluar.
Habis berdarah kaki tangan duk garu.
Biasanya tergaru waktu tidur.
Kalau tak tidur boleh tahan guna losyen  beli kat farmasi.

Pergi klinik, doktor chek darah.
Takde masalah apa.
Kotla kuman ke virus ke menyerang.
Heheh.
Kan darah manis, sampai kuman pun suka.
Haha.

Mula-mula kat kaki je lepastu naik ke tangan, kat badan dan last muka.
Muka masa tu aku rasa macam taknak tengok cermin.
Ngeri dengan diri sendiri. Haha
Kat muka jadi naik jerawat yang maha banyak.
Satu muka takde satu tempat pun takde jerawat!
Kalau tak jerawat besar jerawat haluussss tu tapi penuh satu muka.
Sampai semua orang tegur kenapa dengan muka aku.
Pergi kerja rasa nak tutup je muka hoi.
Maluuuuu kot.

Ni la zaman kestressan berganda-ganda!

Sebelum ni muka takde jerawat pun, kalau ada jerawat pasir satu dua biji.
Kat badan jadi bintik macam kena gigit nyamuk tu.
Tapi rasa gatalnya ya ampunnnn rasa nak cabut buang semua daging-daging.

Masa ni juga, mak, adik dan abang aku terkena penyakit sama.
Gatal satu badan.

Yang pelik pulak, gatal-gatal tu hanya wujud pada waktu malam sahaja.
Lepas magrib sudahhh memasing duk garu kulit masing-masing.
Haha.

Abang aku teruk juga, demam hampir 2 minggu.
Suara jadi takde!
Malam-malam sejuk ketar.

Dalam pada tu,
Setiap hari minggu Jumaat dan Sabtu anak sedara aku akan datang rumah mak nak main game Xbox.
Tetiba budak tu pun terkena juga.

Habis gatal satu badan.
Balik je dari rumah mak aku, 
kakak aku kata anak dia dah lain macam.
Muka dah berubah jadi bengkak-bengkak.
Mata kedalam, pipi bengkak, bibir besar.
Dah tak rupa orang!
Kakak aku tengok pun rasa takutt.
Hodoh yang amat katanya.

Dan bermulalah episod misteri dalam hidup kami.
Bila sorang sakit, kemudian sorang lagi kemudian sorang lagi.
Sampai lah anak sedara aku yang umur 4 tahun juga turut terkena.

Dan rasanya dia yang paling serius.
Sampai masuk wad.
Kena tahan 3 hari kat hospital, doktor cuma bagi ubat sapu saja!

Bila malam menangis sakit perut.
Gatal satu badan.
Sempat juga la aku jadi peneman dia kat hospital 2 malam.

Masa ni kami macam dah pelik dan syak ada sesuatu pada keluarga kami.
Dan kebetulan, ceritanya panjang kalau aku nak cerita satu-satu.
Kebetulan ada seorang hamba Allah ni yang tahu berubat penyakit misteri.

Terjumpa dengan dia pun hanya kebetulan.
Mungkin Tuhan memang dah nak tolong.
Dia datang tengok anak sedara aku tu kat hospital terus nak datang tengok rumah.

Dipendekkan cerita petang tu dia ke rumah.
Buat laser scanning satu rumah.

Terjumpa 2 objek pelik di dua lokasi berbeza.

objek 1: Sesuatu didalam botol
Objek 1: Dipercayai seekor katak dan tulang (babi/manusia) yang dimasukkan dalam botol.


objek 2:(lokasi berbeza)
objek 2:Kain dan minyak diikat dengan tali.
Objek 2: Kain yang digulung dan ikat tali/benang sekeliling.

objek 2 setelah dituang cuka + beras kunyit bertukar kepada warna merah darah!


Objek 1dan 2 mungkin adalah penyebab kepada gatal-gatal & sakit perut yang dialami oleh kami sekeluarga. Wallahuallam.




Dan disyaki kami sekeluarga (yang tinggal dan datang ke rumah mak) telah terkena sihir.
Tak tahu  dituju kepada siapa.

Mungkin pada mak atau mungkin pada semua ahli keluarga aku.
Mungkin juga kepada aku (nauzubillahiminzalik) 
Entahlah.

Semua rahsia Allah. 
Aku tak tahu atas alasan apa.
Atas sebab apa dia khianat kami.

Aku tak tuduh siap-siapa yang buat.
Mungkin kebetulan, mungkin juga ujian Allah.
Mungkin ini cuma penyebab kepada penyakit tu.
Mungkin kebetulan je nak ada 'benda pelik' tu kat rumah dan sakit pun datang T_T
Mungkin orang salah letak.
Semuanya mungkin.

Alhamdulillah, aku dah beransur baik.
Mak, adik, abang, kakak-kakak, anak-anak saudara, baby 
alhamdulillah semua dah semakin baik.
Gatal-gatal dah takde cuma parutnya masih ada.
Ya ampun, aku nak kahwin oiii..
Tetiba berparut pula kaki tangan
Kan dah kurang sikit wang hantaran tu.
Hahaha.

Walau apa pun ujian datang.
Semuanya dari Allah.
Kalau betullah ada orang nak khianat kami, semuanya juga atas izin Allah.
Kalau Allah kata tak jadi, maka ianya takkan jadi kalau Tuhan tak izin.

Semuanya kami kembalikan pada Allah.
Semua sakit itu datang dari Dia.
Dan hal sebegini juga hanyalah penyebab kepada sakit kami.
Percaya pada Allah, bukan pada makhluk lain.


Sakit itu bukan datang dari 'benda pelik' ini, syaitan ataupun jin.
Tapi dari Allah itu sendiri.

Mungkin Allah mahu menguji kami dengan ujian-ujian kecil.
Mungkin kami lalai.
Mungkin kami terlupa.
Mungkin juga Allah rindu :)

Tapi yang satu, semoga Allah lindungi kami.
Dari perbuatan jahat, khianat jin dan manusia.

Bagilah kami peluang untuk rasa bahagia dan gembira ya Allah.
Sesungguhnya kami sudah terlalu penat hidup dengan air mata.
Dugaan datang bertimpa-timpa sebelum ini.

Janganlah kau hadirkan manusia-manusia berhati jahat disekeliling kami.
Hapuskanlah ia.
Berilah kami sedikit masa untuk merasa bahagia.
Sebelum kami semua menutup mata. :)


Eh, terpuisi pula. :P



P/S: Hanya Allah saja yang tahu kenapa kami sakit. Wallahuallam.

P/S: Bulan ni dan bulan lepas aku dah berhabis beratus ringgit hanya untuk beli ubat parut untuk kembalikan muka dan kulit kepada keadaan asal sebelum menjelangnya bulan Januari nanti. Argghh. Stress sangat2. :'(

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...