KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Monday, October 21, 2013

Persiapan Bertunang #3: Gubahan Dulang Hantaran & Kos

Assalamualaikum.


Semua gubahan dulang hantaran untuk bertunang aku buat sendiri.
Sebab banyak masa terluang dan tahap kerajinan berada diluar paksi kemanusiaan. ekekeke
Maka dengan semangat waja aku bertungkus lumus lap-lap peluh siapkan gubahan seorang diri!
Cayalah! 
Hahahaha.

Itu semua poyo.
Kahkahkah.

Aku rasa lebih jimat (ke bajet kurang, kekek) kalau buat sendiri.
Dan puas hati sebab kita tahu apa yang kita nak.

Kalau tempah kat orang mesti tak ikut citarasa macam kita nak.
Walaupun kau dah explain nak macam ni macam tu, lagi puas kalau tangan kau sendiri yang berbakti.
Kihkihkih. :)

Sebelum aku buat keputusan untuk gubah sendiri, of course lah aku dah survey harga tempah berapa kan.
Bab survey barang bagi kat aku lah.
Boleh kata 24 jam duk mengadap PC.
Hehehe.

Harga tempah mengikut design macam mana kita nak.
Nak banyak bunga ke sikit terpulang, harga pun lain-lain.
Bunga plastik, bunga fresh pun lain harganya.

Paling murah boleh dapat dengan harga RM15 per dulang (gubah sahaja) tak include dengan barang.
Tapi mostly yang aku jumpa termasuk harga barang dan upah adalah RM50+ untuk satu gubahan dulang. 
(yang cantik ikut design aku nak which is ada bunga-bunga sekeliling atau tepi)

Tapi rasanya lebih kurang harganya kalau design lain pun.

Maka kau darablah dengan berapa dulang kau nak.

RM50+ (contoh) x 5 = RM250

Hohoi, beratus sudah.

Kalau RM250 tu untuk barang yang akan kau buang/takkan guna aku rasa sangat-sangat tak berbaloi. (bunga plastik je kot, habis terik pun buat hiasan dalam pasu kalau tak nak buang. RM250 letak ceruk dinding sudahnya atau dalam almari diam-diam atau bagi kat orang lain yang nak guna. RM250 melayang sudahhh)

Lainlah kalau RM250 kau buat beli cleanser SK II ke barulah puas hati kan.
Bayar mahal, kecantikkan muka berganda-ganda.
Gitewww.
Hahahaha. :p

Mungkin ada yang lebih murah.
Memang ada, tapi of course lah harga adalah berkadar langsung dengan kualiti yang dihasilkan.
Contoh, semakin cantik gubahan semakin mahal harganya.
Kihkihkih.

Tapi, aku mahu yang cantik tapi murah.
So cane cane?
Buat sendiri la derrr. -..-

Untuk bertunang aku buat hanya 5 dulang sahaja.


Hantaran perempuan kepada lelaki.


Hantaran
1.Cincin + Sireh
2.Baju Kemeja
3. Sampin
4.Biskut
5.Kek



 Sireh + Cincin




Baju Kemeja


  Sampin



 Biskut.


Kek


Hantaran pihak lelaki kepada perempuan.

1.Sireh +Cincin
2. Kain pasang 1
3. Kain pasang 2
4. Kain pasang 3
5. Kek





Sireh + cincin


Kain pasang


Kain pasang 2


Kain pasang 3


Kek





Mari Kira Kos

Kat bawah adalah kos yang terlibat untuk gubahan dulang hantaran yang aku buat; iaitu gubahan dulang perempuan kepada lelaki. :)


Jadi kesimpulannya untuk satu dulang berharga RM29.26.

Masih lagi boleh jimat kan.

Walaupun,taklah cantik mana.
Tapi aku suka.
Wahahaha.


Jumpa lagi.

xoxo





2 comments:

  1. takpelah kan ...yg penting leh berjimat..papepun u punye hantaran simple but cantik =)

    ReplyDelete
  2. Cantiknyaaaaa. Lawalah mmg berbaloi sgt. Cincin tunang biasanya berapa ye

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...