KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Saturday, August 25, 2012

Ya Allah ini khilafku-Ajarlah aku bersedekah.


Assalamualaikum.

Aku baru sahaja selesai membaca kisah orang tua yang cacat sebelah kakinya menjual lidi penyapu menggunakan kerusi rodanya yang usang. Lidi penyapu diikat kemas pada kerusi roda supaya tidak jatuh dan perlahan-lahan menjaja barang niaganya. Apabila melintasi  perempuan tua peminta sedekah yang terbiar dijalanan, dia dengan ringan hatinya memberi sedekah kepada perempuan tersebut walhal keadaan dirinya lebih memerlukan wang tersebut. Hasil jualan lidi penyapu yang tak seberapa itu mungkin hanya cukup-cukup untuk dia menyara keluarganya. Malahan mungkin hanya cukup untuk beli makanan malam sahaja. Subhanallah! Sungguh besar hatinya dalam berbagi. Tanpa memikirkan kepentingan diri sendiri dia lebih memandang kepada orang yang lebih memerlukan wang tersebut untuk kehidupan hari esok. 

Sedangkan aku?Masih berkira-kira untuk berkongsi rezeki yang Allah berikan kepadaku kepada orang lain. Masih menghitung-hitung untuk kegunaan diri sendiri. Malahan masih berasa berat untuk memberi sedekah kepada orang yang lebih memerlukan. Masih berasa belum cukup gaji yang diberi bulan-bulan. Sedangkan di luar sana masih ramai yang meminta-minta untuk sesuap nasi.

Sumber: Google

Teringat kisah yang ku alami sendiri beberapa bulan lepas semasa aku ke bandar ingin mengeluarkan sedikit wang untuk perbelanjaan harian. Kelihatan seorang perempuan tua yang aku rasa umurnya sudah mencecah 70 tahun duduk di tepi pintu kaca mesin atm. Diribanya keropok berbagai jenis sambil mulutnya memanggil-manggil pelanggan membeli keropoknya. Dia sudah tua. Sangat tua pada pandangan aku. Dimana keluarganya, anaknya fikir aku. Sanggup mereka membiarkan ibu mereka berpanas disini untuk menjual keropok?Terdetiklah dalam hatiku untuk memberi sedekah kepadanya, memang bukan niat untuk membeli.

Selepas keluarkan wang di mesin atm, aku jadi lupa kepada niat asal aku tadi. Ada rasa sombong dalam hati aku apabila duit sudah ada ditangan. Lalu aku melintasi perempuan tua tadi tanpa memandang ke arahnya sedikit pun. Risau kalau-kalau diminta membeli keropoknya. Argh!Sungguh licik syaitan bermain dalam hatiku. Dipalingkan hatiku dalam sekelip mata. Beberapa langkah aku berjalan meninggalkan dia, kedengaran suara memanggilku.

 “Nak, keropok nak”.

Aku seperti baru tersedar. Aku jadi teringat kepada ibuku dirumah. Bagaimana kalau yang memanggil ini adalah ibuku. Bagaimana kalau ibuku ditempat perempuan tua ini. Timbul rasa kasihan dan aku kembali ke tempatnya melaksanakan niat asalku tadi. Subhanallah!Kalau perempuan tua tadi tidak memanggil aku adakah aku akan kembali kepadanya?Ya Allah,ampunkan aku. Jadikan aku seorang yang bersyukur dengan rezekiMu. Air mataku menitis, malu dengan sikapku sendiri. Malu pada diri sendiri, malu pada Allah.

Hari tu, Allah menamparku dengan cara yang paling halus. Bagaimana kisah orang tua yang cacat sebelah kaki tadi, tulus memberikan wang kepada peminta sedekah dibandingkan dengan aku yang punyai gaji setiap bulan masih merasa berat untuk bersedekah. Aku mendapat pengajaran yang paling bermakna dalam hidupku.

Tidak ada orang jatuh miskin kerana memberi. Tidak akan ada orang yang hidupnya susah kerana bersedekah. Untuk hal ini, memang balasan Allah tak akan pernah tercapai oleh logik akal kita. Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang bercambah tujuh tangkai darinya, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, dan Allah Mahaluas, Maha Mengetahui. (QS Al-Baqarah (2) : 261 )

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...